
“Transmedia Storytelling” är ett uttryck som används alltmer flitigt och har blivit något av ett favoritutryck i Hollywood de senaste åren.
Vad som är den exakta innebörden av dessa ord diskuteras flitigt bland “Mediaakademiker”.
I Transmedia Storytelling låter vi konsumenten/åskådaren följa en historia över flera media och platformar, traditionella som nya. Ofta använder man en (1) huvudplattform och skapar extra lager av historia runt den. T.ex parrallella handlingar, karaktärsfördjupningar, utforska “fantasivärldens” aspekter och ursprung m.m
Fokus har förskjutits lite och de traditionella linjära historierna kommer att få lämna rum åt fiktiva universum som kan uforskas i både filmer, webisodes och böcker, storytelling via fiktiva karaktärer i de olika sociala medierna, eller-, varför inte, överraskande händelser i åskådarens egen vardag – ett samtal eller ett handskrivet brev från en karaktär, där de I dramatiska ordalag ber dig om hjälp eller att utför en uppgift.
Transmedia ger oss tillfället och möjligheten att ge konsumenten/åskådaren ett innehåll som har rätt storlek och längd, ges vid rätt tidpunkt och plats och har de rätta förutsättningarna att bilda en större, mer lönsam och sammanhängande upplevelse.
Berättelsen/Produkten/erbjudandet kan alltså anpassas till målgruppen och ges deras favoritkanal för att konsumtion av media.